

Bayle argues that in any Christian theology hides a form of dualism. Manichaeism, therefore, have not been vanquished, although its historical forms has been completely discredited. This essay analyzes Leibniz’s response to Bayle’s provocation: while rejecting Manichaeism, the philosopher of Hanover does not hesitate to recognize a form of dualism within God himself. After two and a half centuries, Karl Barth found himself wrestling with the same possibility. Evil for Barth is alien power of Nothingness that arises mysteriously from what God does not will in the act of creation. Despite his harsh criticism of Leibniz, Barth does not seem to be able to distance himself from the underlying structure of theodicy.
Keywords: Pierre Bayle; Gottfried Wilhelm von Leibniz; Karl Barth; Theodicy; Manichaeism.
- Introduzione
- Odissea del rancore. Riflessione di un “antropologo da biblioteca” sull’homo absconditus nel torturatore e nel femminicida
- Storicismo diltheyano e questione del male
- La tentazione manichea da Leibniz a Barth
- Un cuore nuovo. Male radicale e ripristino del bene nella Religion di Kant
- Senso e mistero. Quattro figure del negativo
- L’abitudine al male nella filosofia francese della prima età moderna
- Il male tra il detto di Anassimandro e il racconto del peccato originale
- Emmanuel Levinas: il male elementale e il suo al di là
- Violenza, angoscia e paura nei sistemi religiosi
- Emmanuel Levinas: l’ontologia, il grido di Giobbe e l’eccesso del male
- Il problema del male nel pensiero di Edmund Husserl
- Sin and Evil in Schleiermacher
- Al di là del male di violenza? Istanze teoretiche e paradossi del pensiero intorno ai concetti di sofferenza e pena
- L’altro è malvagio? Antropologia e politica tra Schmitt e Plessner