

The well-known Anaximander’s fragment and the biblical story of original sin can still be considered the two most relevant and powerful attempts to give an explanation of evil. In both texts it is possible to unearth the crucial “signs” that can be called the marks of evil, such as multiplicity and conflictual relationships. The inequality between God and His creatures in the Genesis reminds us of another mark of evil, which Anaximander’s fragment “omits”: hierarchy. Anaximander “forgets” to say that, before they commit injustice using violence against one another, the living beings suffer a kind of preliminary injustice as each of them is brought-thrown into the world in a different position-condition and at a different level regardless of his merits or demerits. The present work examines the baleful nature of evil’s marks and stresses that, in a world injured by them, evil doesn’t depend on man’s responsibility but lies in the innermost ontological structure of reality.
Keywords: Multiplicity; Individuation; Relationship; Conflict; Hierarchy.
- Introduzione
- Odissea del rancore. Riflessione di un “antropologo da biblioteca” sull’homo absconditus nel torturatore e nel femminicida
- Storicismo diltheyano e questione del male
- La tentazione manichea da Leibniz a Barth
- Un cuore nuovo. Male radicale e ripristino del bene nella Religion di Kant
- Senso e mistero. Quattro figure del negativo
- L’abitudine al male nella filosofia francese della prima età moderna
- Il male tra il detto di Anassimandro e il racconto del peccato originale
- Emmanuel Levinas: il male elementale e il suo al di là
- Violenza, angoscia e paura nei sistemi religiosi
- Emmanuel Levinas: l’ontologia, il grido di Giobbe e l’eccesso del male
- Il problema del male nel pensiero di Edmund Husserl
- Sin and Evil in Schleiermacher
- Al di là del male di violenza? Istanze teoretiche e paradossi del pensiero intorno ai concetti di sofferenza e pena
- L’altro è malvagio? Antropologia e politica tra Schmitt e Plessner