
Articolo

Abstract
The paper focuses on the issue of training and professionalism of educators and educationalists, based on a critical analysis of the planetary scenario in which these professionals act through their intellectual work. This perspective requests to educational research to have an epistemological, theoretical and operational responsibility in order to renew itself in an original synthesis between traditions and innovations respecting, meanwhile, the postulates and principles of a real education understood as a right of each subject to be citizen of the Earth and without abandoning dialogue with the professional world and the labor market.
In questo numero
- Editorial
- Editoriale
- SYMPOSIUM - Educators Training. A challenge for the development of the Civitas educationis
- Professions in education: an open issue
- Le professioni educative: una questione aperta
- Cittadini, saperi e professionisti della Civitas educationis terrestre. Scenario della formazione e della professionalità degli educatori e dei pedagogisti
- Identità professionale dell’educatore e del pedagogista: riferimenti normativi
- Sviluppo della professionalità educativa e pedagogica, tra ricerca di identità, formazione e lavoro. Il ruolo delle associazioni professionali
- Il ruolo della formazione nel processo di professionalizzazione degli educatori e dei pedagogisti
- L’inclusione come dialogo. Intorno alle competenze dei professionisti della formazione
- Educatori e Pedagogisti. Quale habitus professionale? Il contributo della ricerca-formazione
- SAGGI
- Educazione alla politica: la questione delle difese
- Social Network and the Expansion of the Civitas Educationis. Between Formal and Informal in School and University
- Recensioni