

This article explores the relationship between educational practices and inclusive practices in order to clarify the reason why dealing with the activity of training professionals for inclusion in the educational field means dealing with training educators tout court. Accordingly, this article presents some educational postures and tools that can promote educational practices which can be constitutively oriented to emancipation and able to support processes of inclusion in terms of dialogue. These processes are understood as those activated when the subjects are involved in rewriting their action schemes and in making contexts open to the expression of differences, in a framework of mutual respect that acts as a barrier to possible individualistic and relativistic drifts.
- Editorial
- Editoriale
- SYMPOSIUM - Educators Training. A challenge for the development of the Civitas educationis
- Professions in education: an open issue
- Le professioni educative: una questione aperta
- Cittadini, saperi e professionisti della Civitas educationis terrestre. Scenario della formazione e della professionalità degli educatori e dei pedagogisti
- Identità professionale dell’educatore e del pedagogista: riferimenti normativi
- Sviluppo della professionalità educativa e pedagogica, tra ricerca di identità, formazione e lavoro. Il ruolo delle associazioni professionali
- Il ruolo della formazione nel processo di professionalizzazione degli educatori e dei pedagogisti
- L’inclusione come dialogo. Intorno alle competenze dei professionisti della formazione
- Educatori e Pedagogisti. Quale habitus professionale? Il contributo della ricerca-formazione
- SAGGI
- Educazione alla politica: la questione delle difese
- Social Network and the Expansion of the Civitas Educationis. Between Formal and Informal in School and University
- Recensioni