
Articolo

Abstract
The text is organized into three main parts. The fi rst theorizes the non neutrality of education that involves its political character. The second describes and refl ects on the experience of the Forum of Social Movements, Popular Education and Universities in Rio de Janeiro: an experience that marked a different way of understanding and put in action the relationship between universities and suburbs. The third part theorizes critical education, dialogue and popular education as a references to the experience of the Forum and the relationships between universities and suburbs.
In questo numero
- Editorial
- Editoriale
- SYMPOSIUM - Peripheral Areas. Horizons and Pedagogical Perspectives
- Introduction
- Introduzione
- Il rapporto tra periferie e università: l’esperienza del Forum coi Movimenti Sociali a Rio de Janeiro e una proposta per Napoli
- Ripensare i margini senza scarti
- Bologna: da centro a periferia del welfare educativo
- La educación para la Resiliencia en al alumnado de la periferia de la Europa del Sur
- Ai confini del mondo. Formazione, spiritualità e incanto nella tribù Yaqui
- Emigrazione e integrazione scolastica in Germania: tendenze e nuovi compiti
- Alla periferia dei gagé. La formazione di genere tra i rom e le romnià
- Minority Languages in Greece: Linguistic Peripheries an Immigrant Languages between Politics and School Education Legislation
- La odisea de los refugiados sirios en Europa. Una mirada desde la pedagogía intercultural
- SAGGI
- Ethics and Complexity of Educational Action
- L’esperienza del tirocinio formativo universitario: le rappresentazioni di un gruppo di studenti
- L’educativo ambientale tra pedagogia verde, pedagogia ecologica ed ecologia relazionale
- Lo sviluppo delle competenze per la cittadinanza attiva. Dalla teoria alla prassi
- Recensioni