
Articolo

Abstract
Enviromental education and its political implications are very ancient: Nature, that can reward men with her fruits, but can also punish them with catastrophic and mysterious events, has always inspired in men respect and awe; this encourages men to strike a balance between living beings and the environment. In this paper, I consider educational perspectives on the environment and Nature in the works of Lucretius and Vergilius; they are Latin didactic poets, who lived in the 1st century B.C. In their opinion, the interventions of men upon Nature, necessary for the survival of human beings, should start from an ecosystem-based approach that takes into account the delicate balance on which Nature rests.
In questo numero
- Editoriale
- A ‘Just Released’ Classic: Reflections on the Centenary of Democracy and Education
- Un classico come ‘novità editoriale’: riflessioni sul centenario di Democracy and Education
- SYMPOSIUM - Can We Really Educate for Democracy?
- Introduzione
- The challenge of democratic education for educational research. An overview
- Ri-descrivere la democrazia: un compito filosofico ed educativo
- La Scuola Nuova
- Educazione democratica e riforma della scuola in Giappone nell’era della globalizzazione: coltivare la speranza nell’apprendimento al di là del cinismo
- La democrazia come educazione e l’epoca della post-verità
- SAGGI
- Un modello di educazione ambientale in età romana. Lucrezio e Virgilio
- Lo spazio pedagogico del ‘come se’. Morfologia narrativa tra oralità e digitalità
- Tommaso e lo sfondo gnoseologico del De Magistro
- La ricerca educativa come indagine riflessiva. Logiche non lineari
- Il difficile ingresso del metodo froebeliano in Italia. Una corrispondenza tra Julie Salis Schwabe e Adelaide Pignatelli del Balzo principessa di Strongoli
- Recensioni