

This article shows the history, the values and the activity of Centro Italiano di Solidarietà (CeIs) of Pesaro, non-profit association hocked from over forty years to be from the part of the most fragile people, of those that are deprived of relationship, sick and marginalized. The method of activity and the civil testimony that have been developed by the CeIs derive from the community experience inaugurated by Don Gaudiano and by the people that they have decided to experiment a style of life founded on the interdependence and on the relationship of daily care, on the listening ability, and on the development of competences of autonomy of the supported people. According with a Socratic method, the CeIs has always managed own social work in cooperation with the public service, with the intent to stimulate answers of care stamped on the universality of rights and on the respect of every person.
- Editoriale
- Education in check. In memory of Elisa Frauenfelder
- L’educazione in scacco. In memoria di Elisa Frauenfelder
- SYMPOSIUM - Self-care, care of the others and of institutions. A political thinking for education
- Introduzione
- La cura degli altri è cura del vivere civile: i “piccoli gesti profetici del CeIs di Pesaro”
- “Mettiti nei tuoi panni”: per una cura etico-politica
- La responsabilità della cura di sé nella formazione alla relazione terapeutica per una psicoterapia etica
- Di fronte a chi ci sentiamo responsabili oggi? Dalla libertà all’etica: la mediazione del riconoscimento
- Dal mito al mercato? I dilemmi dell’Università nella cultura della performance. Alla ricerca di modi creativi di giocare con il vocabolario neoliberista
- L’educazione alla cura per promuovere forme di cittadinanza attiva e democratica. Il ruolo della scuola
- Coltivare memoria, nutrire democrazia: processi formativi per una cittadinanza partecipata
- Empatia come terapia. Oltre il narcisismo postmoderno
- Aver cura del “bene comune” a scuola: una ricerca-formazione di citizenship education
- Tailoring self-care education to heart failure patients through a narrative medicine approach using DNM, a web-based digital platform
- La cura di sé a fondamento di una rinascita politica e sociale: il compito dell’educazione
- Aver cura del disagio educativo: riscoprire il senso del metodo nella professionalità pedagogica
- Imparare a partecipare a scuola per far pratica di responsabilità. Uno studio etnografico della Complex Instruction di Elizabeth G. Cohen
- La formazione al caring nel fine vita. Il lavoro sull’intelligenza socio-emotiva e sullo sviluppo morale
- SAGGI
- Colorism and primary school children in Italy: opinions and representation about skin colors
- Youth participation in Europe: a pedagogical reflection at the crossroads between discourses and policies
- L’‘architrave’ pedagogico degli scritti meridionalistici di Pasquale Villari: formare le élites per educare le “moltitudini”
- Una concezione della giustizia pedagogica
- Recensioni
- Abstracts