

The European Commission’s White Paper on Youth in 2001 invites the Member States to ensure an effective planning and implementation of national youth policies. Since then, there has been an increased attention on youth in the national political agenda and many discourses regarding their social integration. Based on a comparative analysis of policies and discourses on youth and youth participation that we conducted in eight European countries (PARTISPACE Project, Horizon 2020), the aim of this article is to start a pedagogical reflection on youth participation and the way to promote it: both in term of young people’s engagement for individual identity building, self-realization and in term of community development. After presenting what images of youth are proposed in the national policies and discourses, which youth issues are prioritized and measures suggested to promote youth participation, we propose some reflections about the connection of pedagogy and policy and the way in which education could foster a real youth participatory attitude, especially for what concerns ‘disadvantaged’ young people.
- Editoriale
- Education in check. In memory of Elisa Frauenfelder
- L’educazione in scacco. In memoria di Elisa Frauenfelder
- SYMPOSIUM - Self-care, care of the others and of institutions. A political thinking for education
- Introduzione
- La cura degli altri è cura del vivere civile: i “piccoli gesti profetici del CeIs di Pesaro”
- “Mettiti nei tuoi panni”: per una cura etico-politica
- La responsabilità della cura di sé nella formazione alla relazione terapeutica per una psicoterapia etica
- Di fronte a chi ci sentiamo responsabili oggi? Dalla libertà all’etica: la mediazione del riconoscimento
- Dal mito al mercato? I dilemmi dell’Università nella cultura della performance. Alla ricerca di modi creativi di giocare con il vocabolario neoliberista
- L’educazione alla cura per promuovere forme di cittadinanza attiva e democratica. Il ruolo della scuola
- Coltivare memoria, nutrire democrazia: processi formativi per una cittadinanza partecipata
- Empatia come terapia. Oltre il narcisismo postmoderno
- Aver cura del “bene comune” a scuola: una ricerca-formazione di citizenship education
- Tailoring self-care education to heart failure patients through a narrative medicine approach using DNM, a web-based digital platform
- La cura di sé a fondamento di una rinascita politica e sociale: il compito dell’educazione
- Aver cura del disagio educativo: riscoprire il senso del metodo nella professionalità pedagogica
- Imparare a partecipare a scuola per far pratica di responsabilità. Uno studio etnografico della Complex Instruction di Elizabeth G. Cohen
- La formazione al caring nel fine vita. Il lavoro sull’intelligenza socio-emotiva e sullo sviluppo morale
- SAGGI
- Colorism and primary school children in Italy: opinions and representation about skin colors
- Youth participation in Europe: a pedagogical reflection at the crossroads between discourses and policies
- L’‘architrave’ pedagogico degli scritti meridionalistici di Pasquale Villari: formare le élites per educare le “moltitudini”
- Una concezione della giustizia pedagogica
- Recensioni
- Abstracts