

In the immediate postwar period, Sartre was one of the most important and most influential philosophers because, by relating the themes of phenomenology with those of Marxism, he sought to enrich the reflection of the “philosophy of the subject.” This perspective, which envisaged a harsh confrontation with Hegel, profoundly marked the Italian cultural and philosophical debate in the long season of political movements, and accompanied the most significant changes that Italian society experienced during the 1970s. Carla Lonzi, who was the most important theorist of Italian Feminism, reflects on the foundation of an autonomous feminine subjectivity. The article brings Lonzi into conversation with Frantz Fanon and Jean-Paul Sartre, and leads her to consider the following question: Within which theoretical path was it possible to think of “unforeseen subjectivities” such as women and blacks? There is a morphological relationship between Frantz Fanon and Carla Lonzi, but also some significant differences which highlight the intersectionality between the categories of gender and race.
Keywords: Subject – Fanon – Lonzi – Sartre – Italian Feminism
- “In principio sta il recinto”
- SAGGI
- “I saw such islanders”
- Il personale è politico? Processo di autocolonizzazione e rapporto tra i generi in Frantz Fanon
- Nuove soggettività politiche del secondo Novecento: un percorso tra Jean-Paul Sartre, Frantz Fanon e Carla Lonzi
- L’Europa e il suo Fuori. L’America come “esterno costitutivo” nella filosofia moderna
- Scrivere storia “en moraliste”
- Riflessioni sull’interculturalità: nodi, ragnatele e dissonanze
- Multipolarismo e cosmopoli. Oltre il doppio standard metropoli/colonie
- Mediterranean as method
- Michael Walzer über das Paradox der Befreiung
- INTERVENTI
- “Le peripezie di Calibano”: una lettura a partire da Basaglia e Fanon
- Note sulla nozione di dialettica in Fanon
- (Ri)leggere I dannati della terra: Jean-Paul Sartre e Frantz Fanon 58 anni dopo
- Tra volontà e necessità. Il soggettivismo messianico di Tzvetan Todorov e l’oggettivismo rivoluzionario di Frantz Fanon
- Todorov e noi. I simboli dell’altro
- L’altro come riflesso del proprio ego ideale? Considerazioni sulla critica di Todorov a Montaigne
- Strategie di soggettivazione e di comunicazione intellettuale nel boristenitico di dione di prusa
- RECENSIONI
- Note Biografiche