

On the map of the Mediterranean everything lies flat, and borders are clearly defined. The topography is rendered evident. All is seemingly captured by the eye, rendered measurable and knowable. This is the basis for the geopolitical chessboard where everything is put on the dissecting table. It seemingly provides a neutral and disinterested (or “scientific”) rendering of reality. But simply by asking who does the mapping, and what does the desire for transparency hide and obscure, we disturb this picture and capture the outline of another Mediterranean. For the power of our maps, where objective measurement confirms our subjective centrality, betrays a cartography of power. Works of art – not as objects restricted to art history and aesthetics, but as a critical apparatus and practice – can be a device capable of disorienting and reorienting our mapping of the modern world, beyond the present structures of power.
Keywords: Mediterranean – Power – Art – Mass Migration – Borders
- “In principio sta il recinto”
- SAGGI
- “I saw such islanders”
- Il personale è politico? Processo di autocolonizzazione e rapporto tra i generi in Frantz Fanon
- Nuove soggettività politiche del secondo Novecento: un percorso tra Jean-Paul Sartre, Frantz Fanon e Carla Lonzi
- L’Europa e il suo Fuori. L’America come “esterno costitutivo” nella filosofia moderna
- Scrivere storia “en moraliste”
- Riflessioni sull’interculturalità: nodi, ragnatele e dissonanze
- Multipolarismo e cosmopoli. Oltre il doppio standard metropoli/colonie
- Mediterranean as method
- Michael Walzer über das Paradox der Befreiung
- INTERVENTI
- “Le peripezie di Calibano”: una lettura a partire da Basaglia e Fanon
- Note sulla nozione di dialettica in Fanon
- (Ri)leggere I dannati della terra: Jean-Paul Sartre e Frantz Fanon 58 anni dopo
- Tra volontà e necessità. Il soggettivismo messianico di Tzvetan Todorov e l’oggettivismo rivoluzionario di Frantz Fanon
- Todorov e noi. I simboli dell’altro
- L’altro come riflesso del proprio ego ideale? Considerazioni sulla critica di Todorov a Montaigne
- Strategie di soggettivazione e di comunicazione intellettuale nel boristenitico di dione di prusa
- RECENSIONI
- Note Biografiche