The different and increasingly changing ways to communicate force us to review some categories of media perception. Our corporeality is in fact solicited with the aim of surprising and capturing attention in an increasing way, creating synthetic horizons of strong perceptive immersion. This growing specialization requires an analytical look, able to penetrate more into the actual mechanism of bodily involvement and consequently imaginative. In this paper I therefore explore the difference between immersive media and astantive ones, according to a somatic-experiential approach to detect differences between the various modes and degrees of communicative immersion. This approach highlights how immersion does not always correspond in fact to greater perceptive involvement and that a certain distance is perhaps necessary for media communication to truly achieve its effect.
- Introduzione
- La realtà virtuale come atmosfera mediale. Il caso di Notes on Blindness: Into Darkness
- Atmosfera, medium, habitat. Estetica e tecnica degli ambienti mediali di James Turrell
- Atmosfera e animalità nell’età contemporanea
- Rafael Lozano-Hemmer e le impressioni delle nostre azioni nel mondo che abitiamo
- Normalizzare l’immersione spettatoriale. Talking is Not Always the Solution di Omer Fast
- Icaro e il sole. La gradualità immersiva delle atmosfere mediali
- Atmospheric Psychedelia. USCO’s 1960s Intermedia Environments
- Forwarding the flashback. L’analogia delle forme: il flusso di coscienza amoroso nel film e la struttura del suo trailer in To the wonder di Terrence Malick
- La moltiplicazione degli schermi. Nuovi habitat televisivi nell’era dei social media
- Transitional Environments. Color as Atmosphere in 1950s American Cinema
- Intimità tecnologica e soggettività mediale. Una lettura di Lei
- Blade Runner 2049 e la relazione affettiva con le immagini tecnico-audiovisive