

This paper aims to investigate the relationship between human beings and space, paying particular attention to the different ways of thinking about physical distance and highlighting how they intertwine with the ways of conceiving inter-human relations. Firstly, an examination of the etymological roots of ‘isolation’, followed by the analysis of some of the most famous verses by Paul Verlaine, will allow a deeper insight on the correlation between distance and the sense of estrangement and separateness. The architectural works of Sou Fujimoto, with the support of Heidegger’s words, will then invite to look at distance as an “in-between space”, where the very concept of separation fades away. Finally, Lee Ufan’s art and Hartmut Rosa’s sociological reflections will help to glimpse the “in-between space” as a “space of resonance”, able to offer itself, to those who learn to dwell in it, as a place of encounter and dialogue.
- La banalità virale. Quando interpretare il mondo risulta impossibile
- Capire la/a distanza
- Uno iato incolmabile tra l’insieme di momenti concettuali e l’esperienza del significato
- Colmare la distanza tra la Terra e la Luna: il caso di A Fire on the Moon di Norman Mailer
- A distanza d’offesa. Note su democrazia immunitaria e distanziamento sociale
- Presenza virtuale o distanza reale? Alcune riflessioni politiche in tempi di virtualità
- Per una critica dell’informale
- D i s t a n z a. Descrizione di uno sguardo, tra visione e scrittura
- Distanziamento sociale e autobiografia critica
- Verso una nuova Nantucket. Melville e la fuga dal Paese delle Fate
- Seconda stella a destra. La lontananza come “serbatoio di immagini inesplose”
- Distanza, lontananza e verità nell’emergenza. Diritto e nostalgia
- Isolare, Abitare, Conversare
- Inquadrare la distanza. Note a partire da Gus Van Sant e Michelangelo Antonioni attraverso Simone Weil
- Da Piero della Francesca a Emilio Tadini. Distanza e prospettiva tra Rinascimento e contemporaneo
- Les fonctions culturelles et religieuses du masque
- Fuoco. Pittura e distanza