Articolo
Abstract
The aim of this paper is to investigate the ‘public Bernhard’. By this expression we have to intend the topics of the interviews held by Thomas Bernhard during his life, with particular attention to the ones with Krista Fleischmann and with Peter Hamm. It is very interesting to try to understand Thomas Bernhard’s opinions, and to compare them with those of his literary figures. In Bernhard’s typical art of paradox, the writer reveals and conceals his relationships with the characters in his novels. Just on the occasions when it could be easier to know the real face of Bernhard, the impossibility of such a meeting is disclosed.
In questo numero
- Nella direzione opposta. Un’introduzione
- In die entgegengesetzte Richtung. Eine Einleitung
- Maschere dietro le maschere. Ritter, Dene, Voss di Thomas Bernhard
- Prodromi e costanti. Gli esordi di Bernhard come autore di teatro
- Il respiro di Bernhard: un omaggio a Thomas Bernhard. Una performance
- Die unbekannten Anfänge eines literarischen Sisyphos. Thomas Bernhards erfolglose frühe Prosa
- «La morte, in fin dei conti, è solo cosa per matematici puri». Amras, o la ridicolaggine del suicida sopravvissuto
- Nelle stanze di Bernhard. Le case come luogo di infelicità e ossessione
- Il dilettante come vittima sacrificale del genio nel romanzo Der Untergeher di Thomas Bernhard
- In die entgegengesetzte Richtung. Poetik und Poetologie in Thomas Bernhards Roman Auslöschung. Ein Zerfall (1986)
- «Die Welt hat ja einen Sog»: Thomas Bernhard und die Schärfe des Stumpfsinns
- «Ich habe überhaupt noch nie ein Interview gegeben». Il Thomas Bernhard pubblico
- A proposito della poesia di Thomas Bernhard. Un mosaico (inter)linguistico
- «Die Welt läßt sich nur mit Prosa erobern». Confluenze della lirica nella prosa di Thomas Bernhard
- Recensioni