Articolo
Abstract
University life in the Renaissance, along with its teaching and learning practices, populates with episodes and case-studies the narrative of Juan Huarte de San Juan’s Examen de ingenios (Baeza 1575). The author’s reflections on these episodes implies a proposal on how universities could be reformed in order to improve both students’ success and the overall quality of the ruling class. Huarte’s ideal curriculum gives a pivotal role to natural philosophy, combined with medical observation, thus proposing a new hierarchy for disciplines and a strong role for academic knowledge in the organization of the absolutist State.
In questo numero
- Le filosofie dei medici dal XII al XVII secolo: una presentazione
- Stefano d’Antiochia traduttore del Kitāb al-Malakī di al-Maǧūsī: actiones e virtutes animales
- Le poison d’une âme vénéneuse. Envie et mauvais œil entre médecine, philosophie naturelle et théologie
- Medicina noviter inventa: sapere medico e ars lulliana
- “Storia della medicina” nei secoli XIII-XV
- Are Touch and Taste Necessary?Some Answers from Fourteenth-Century Natural Philosophy
- La ricezione del De vegetabilibus di Alberto Magno nella Catena aurea entium di Enrico di Herford
- The Soul and Its Powers according to Tommaso del Garbo (d. 1370), a physician in Trecento Italy
- Teorie e pratiche sul corpo femminile alla corte di Lucrezia Borgia: l’Enneas muliebris di Ludovico Bonaccioli tra filosofia, medicina ed erudizione
- L’università nell’Examen de ingenios (1575) di Juan Huarte de San Juan: la filosofia dell’insegnare e dell’apprendere dal punto di vista di un medico
- RECENSIONI / REVIEWS
- Descartes’s Three Medicines: Physics, Metaphysics, and the Passions